Dit verwacht Gen Z van bedrijfskleding!

Je nieuwste aanwinsten op de werkvloer zijn misschien wel Gen Z. Ze zijn geboren tussen grofweg 1995 en 2015. Ze zijn ondernemend, competitief, staan open voor verandering en ademen technologie. En ze gaan anders om met bedrijfskleding.

Wat dat precies betekent voor jouw bedrijf, lees je hier.

Een nieuwe generatie professionals op de werkvloer

Gen Z onderscheidt zich van vorige generaties op basis van verschillende kenmerken en verwachtingspatronen:

  • technologiegedreven, 
  • sociaal bewust, 
  • pragmatisch, 
  • ondernemend, 
  • inclusief. 

Daarnaast is deze generatie vrij veeleisend als het op werkomstandigheden aan komt.

De professionele verwachtingen van Gen Z

De bovenstaande kenmerken vertalen zich in een aantal verwachtingen op de werkvloer zoals

  • Behoefte aan feedback en erkenning,
  • Balans tussen werk en privéleven,
  • Inclusiviteit en diversiteit, en
  • Zingeving en maatschappelijke impact.

Dat brengt zeker uitdagingen mee als werkgever maar ook opportuniteiten. Bijvoorbeeld:

  • Erkenning geven kan prima via een gepast geschenk. 
  • Werkkledij voorkomt slijtage van de eigen kledij in werkomstandigheden.
  • Bedrijfskledij wordt op het werk gewassen en zorgt dus voor minder volle wasmanden thuis.
  • Bedrijfskledij schept een gevoel van eenheid en gelijkheid. 
  • Via bedrijfskleding draag je de (gemeenschappelijke) bedrijfswaarden en -normen uit

Vier belangrijke aandachtspunten van Gen Z voor bedrijfskleding

1. Comfort en fonctionaliteit

Net zoals alle werknemers in je bedrijf, wil de jonge generatie zich vrij kunnen bewegen in bedrijfskleding die geschikt is voor hun werkzaamheden.

2. Duurzaamheid en ethiek

Gen Z hecht er veel belang aan milieuvriendelijke materialen, eerlijke arbeidsomstandigheden en aandacht voor sociale verantwoordelijkheid. Als je bedrijfskledij hieraan voldoet, zit je goed!

3. Integratie en technologie

Gen Z is opgegroeid met technologie en vindt de integratie van technologische eigenschappen of functies in bedrijfskleding heel belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan speciale zakken voor draagbare apparaten of slimme materialen.

4. Flexibiliteit en zelfexpressie

Gen Z wil hun identiteit en stijl uitdrukken op het werk. In de context van bedrijfskleding is het dus goed om na te denken over kleding die op verschillende manier kan gedragen worden, of die kan worden aangepast aan persoonlijke voorkeuren.


C-Bright helpt je verder!

Laat je niet overweldigen door de generatiekloof. Zoals we al schreven brengt elke uitdaging een resem kansen. Het C-Bright team helpt je die opportuniteiten benutten. Bij ons vind je een ruim assortiment vernieuwende kledij, vele mogelijkheden om te personaliseren, in Europa geproduceerde stukken en aandacht voor ecologische normen


Dit vind je vast ook interessant!