c-bright

5 redenen om in te zetten op bedrijfskleding

Bedrijfskleding geeft een boost aan zowel je klantenrelaties als aan de relatie met je medewerkers. Niet vreemd dus dat steeds meer bedrijven en verenigingen erop inzetten, voorzien van logo’s of slogans in hun huisstijl. 

De 5 belangrijkste redenen om in te zetten op bedrijfskledij, lees je hieronder.

1. Veiligheid en hygiëne

In bepaalde sectoren is het gewoonweg veiliger en hygiënischer om werkkleding te dragen. 

Denk hierbij aan overalls en kleding met fluorescerende strips. Dankzij aangepaste kledij zijn werknemers beter zichtbaar en beschermd tegen water en vuil. We spreken van veiligheidskledij wanneer de werkkleding specifiek is aangepast om te beschermen tegen onder andere vuur of chemische stoffen. 

Een sector met hoge hygiënevereisten is de zorgsector. De sector bij uitstek waarbij men zoekt naar een evenwicht tussen het welzijn van de patiënt en een optimale hygiëne. Uit een studie van het tijdschrift Verpleegkunde bleek dat thuiszorgpatiënten een uitgesproken voorkeur hadden voor een professionele witte jas en persoonlijke beschermingsmiddelen met een licht, neutraal design. Dit in combinatie met een eigen comfortabele broek van de zorgverlener. 

Hoewel je dus misschien zou denken dat casual kleding een patiënt het meest op zijn gemak zou stellen, blijkt de voorkeur toch te gaan naar aangepaste werkkleding. Dit effect werd nog versterkt door de coronapandemie.

2. Comfort en functionaliteit

Er gaat niets boven het comfort en de functionaliteit van aangepaste bedrijfskleding. Bijvoorbeeld een werkbroek met handige zakken voor gereedschap en verstevigingen aan de knieën. Of een warme fleece als werktrui in de winter. 

Let er bij aankoop van bedrijfskleding op dat je de vrouwelijke pasvormen niet vergeet. Het kan voor vrouwen op de werkvloer oncomfortabel en zelfs onveilig zijn om veiligheidskledij met mannelijke pasvorm te dragen. Denk aan te lange mouwen, afzakkende broeken, jassen die veel te breed zijn… Aangepaste vrouwelijke pasvormen zijn onmisbaar, maar worden helaas vaak vergeten. 

De perfecte balans vinden tussen comfort en functionaliteit is niet zo eenvoudig als je op het eerste gezicht zou denken. Laat je daarom bijstaan door een expert in op maat gemaakte bedrijfskleding voor een piekfijn assortiment.

3. Professionele uitstraling

Dress to impress! Maak indruk op klanten door je team bij hen te laten binnenstappen met bedrijfskleding die jouw professionaliteit benadrukt. Bedrijfskleding bevordert de klantenrelatie en draagt bij aan goede servicebeleving.

4. Herkenbaarheid en naambekendheid

Net zoals jij je favoriete voetbalteam onmiddellijk herkent aan hun kleuren, zo herkennen klanten jouw team aan kleding inje huisstijl en met jouw logo. Op deze manier draag je de boodschap van je bedrijf ook uit naar nieuwe klanten. Bedrijfskleding is een doeltreffende vorm van promotie die je naambekendheid en merkidentiteit een duwtje in de rug geeft.

Wist je dat bedrijfskledij ook kan inzetten om merkambassadeur van medewerkers te maken?
In onze gratis gids lees je hoe dat in z’n werk gaat

5. Gelukkige en productieve medewekers

De teamgeest van jouw medewerkers gaat er aanzienlijk op vooruit dankzij bedrijfskleding. Je creëert er een omgeving van gelijkheid en verbondenheid mee.

Coventry University deed een onderzoek met 2.560 mannen en vrouwen tussen de 16 en 65 jaar, uit verschillende sectoren en in uiteenlopende functies. Hieruit bleek overduidelijk dat bedrijfskleding leidt tot medewerkers die gelukkiger en productiever zijn. Het is daarom ook een krachtige tool voor employer branding

Bedrijfskledij waar je medewerkers jouw waarden en normen aan koppelen, maakt hen bovendien aandachtiger. Ja, echt! Dit fenomeen staat gekend als “enclothed cognition” en werd bewezen in een onderzoek van Adam en Galinsky

Zij vroegen deelnemers om kleuren voor te lezen die in de verkeerde kleur stonden geschreven. Zo testten ze hoe aandachtig de deelnemers waren bij het uitvoeren van deze taak. De helft van de deelnemers kreeg een labojas om aan te doen tijdens deze taak. En ja hoor… Deze groep deelnemers scoorde beter dan de groep zonder labojas! Een kledingstuk oefent dus onbewust een invloed uit op onze competentie om taken uit te voeren.

C-Bright staat je bij met advies en expertise

Weet je niet goed waar beginnen? Wil je meer inzicht in de verschillende mogelijkheden? Aarzel niet om ons te contacteren, we helpen je graag verder!