Dat de modewereld constant evolueert en onderhevig is aan verandering weten we allemaal. Weinigen weten echter dat ook de wereld van de bedrijfskleding te maken krijgt met trends en veranderende voorkeuren. Dit is vooral merkbaar bij bedrijfskleding voor medewerkers en bij promotiekleding voor het verwerven van naamsbekendheid. Welke trends in bedrijfskleding op maat momenteel écht populair zijn, bespreken we in deze blog.
Trend 1: Opvallende bedrijfskleding
Bedrijven willen zich vandaag de dag optimaal onderscheiden op de markt. Ook op het gebied van hun bedrijfskleding. Werkkleding gaat namelijk veel verder dan een comfortabel textielstuk. Het oog wil natuurlijk ook wat! Traditionele en ‘saaie’ kleuren maken daarom plaats voor werkkleding op maat in opvallende kleuren. Ook is er veel vraag naar bedrijfskleding in een neutrale kleur maar met bedrukking in een opvallende accentkleur afkomstig uit de huisstijl of zelfs met extra reflecterende striping. en mag officieel gebruikt worden. Zo kan je jouw favoriete kledingstukken dragen voorzien van de nodige personalisatie.
Trend 2: Casual bedrijfskleding
Een trend die al enkele jaren populair is, is de verschuiving van formele naar eerder informele bedrijfskleding. De Covid-19 pandemie en de thuiswerkverplichting hebben ook hier zeker aan bijgedragen. We merken dat producten zoals bedrukte trainingsbroeken, (geklede) sweaters met bedrijfslogo’s en sportieve jogpants momenteel erg populair zijn. Bedrijven zagen het voorbije jaar in dat zo’n product het ideale geschenk was om het leven op het thuiskantoor net iets aangenamer te maken. Een comfortabele trainingsbroek met bedrijfslogo of leuke quote zal ook tijdens vrijetijdsactiviteiten gedragen worden waardoor het bedrijf ook daar aan extra visibiliteit wint. Bovendien is casual bedrijfskleding, zoals een sweater of sportieve broek, de ideale manier om de drempel tussen klant en medewerker te verlagen indien dit bij de uitstraling en werkwijze van jouw onderneming past.
Trend 3: Bedrijfskleding voor de hele familie
Wil je nog een stapje verder gaan? Dan kan je zelfs bedrijfskleding voor de hele familie voorzien. De meeste van onze klanten hebben kinderen en deze zijn maar al te fier dat papa en/of mama een eigen bedrijf heeft. We zien dit zelf ook bij onze dochter. We krijgen de laatste tijd steeds vaker de vraag om kleding bedrukt met het bedrijfslogo te voorzien op kindermaat. Erg leuk om cadeau te geven aan je medewerkers wanneer je bedrijf een familiedag organiseert of wanneer er een kleintje geboren wordt bij één van je werknemers. Want geef nu toe, zo’n ‘schattigaard’ in een leuke promo-outfit, daar kan je toch niet naast kijken?
Trend 4: Kwalitatieve bedrijfskleding
Waar er vroeger weinig werd stilgestaan bij de afkomst van bedrijfskleding op maat, merken we nu wel een trend op waarbij er vaak gekozen wordt voor comfortabele en mooie kleding met Belgische of Europese roots. Ook hechten ondernemers vandaag veel belang aan een productieproces waarbij de controle op stoffen, gebruikte producten en arbeidsomstandigheden nauwlettend in het oog worden gehouden. Veel bedrijven keken in het verleden wel al enorm naar werk-ergonomie om een comfortabele werkplek voor hun werknemers te voorzien.
Gedurende het laatste jaar zien we dat hiernaast de aandacht voor kwalitatieve bedrijfskleding op maat ook een belangrijke rol is gaan spelen. Dit is logisch. Het is namelijk niet aangenaam indien je 40 uur per week dient te werken in bedrijfskleding van ondermaatse kwaliteit die bovendien niet comfortabel zit. Dit kan zelfs verregaande gevolgen hebben: denk bijvoorbeeld aan allergische reacties of uitslag waarvoor je werknemer naar de dokter dient te gaan en zalfjes moet smeren. Zo’n zaken wil je als werkgever natuurlijk liever vermijden.
Trend 5: Duurzame bedrijfskleding
Een trend die recent erg populair is geworden is het investeren in duurzame, ecologische bedrijfskleding. Termen zoals bio-katoen en recycled polyester zijn bij veel ondernemers ondertussen al goed ingeburgerd. De keuze voor ecologische werkkleding is innovatief en duurzaam en dit zowel op korte als lange termijn. Bij het vervaardigen van biologisch katoen wordt er namelijk regenwater gebruikt. Hiernaast zorgen nieuwe irrigatietechnieken ervoor dat er maar liefst 90% minder water nodig is tijdens de productie. Ook is biologisch katoen een stuk vriendelijker voor mens en milieu omdat er bij de productie geen gebruik wordt gemaakt van schadelijke pesticiden. Kortom, biologisch katoen scoort hoog als het aankomt op duurzaamheid.
Hiernaast kunnen ook petflessen gerecycleerd worden voor de aanmaak van nieuwe polyestervezels. In dit proces staat de kwaliteit op de eerste plaats, met een duurzamer resultaat als gevolg.
Trend 6: Gerecycleerde bedrijfskleding
Voor sommige ondernemers gaat duurzame, ecologische bedrijfskleding op maat nog niet ver genoeg. Zij gaan nog een stapje verder en kiezen voor gerecycleerde bedrijfskleding. De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor een zero waste lifestyle, upcycling en hergebruik. Dit heeft voor de opkomst van deze nieuwe trend in bedrijfskleding gezorgd. Door te kiezen voor hergebruik, zorg je voor een vermindering van water- en energieverbruik tijdens de productie alsook voor een verlaagde CO2 uitstoot.
Bij C-Bright zetten we actief in op deze laatste trend. Zo is het mogelijk om jouw gebruikte bedrijfskleding bij ons binnen te brengen en hier een nieuw product uit te vervaardigen. De ingezamelde textiel van jouw onderneming wordt dan gesorteerd en ontmanteld. Geschikte stoffen kunnen nadien dienen als basis voor nieuwe bedrijfskleding of rugzakken. Samen werken we op deze manier aan een duurzame circulaire wereld, heerlijk toch?
Ben jij op zoek naar een partner voor jouw bedrijfskleding op maat?
Boek een brainstormsessie met ons team om jouw project te bespreken!